Heel veel succes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Wanrooij - WaarBenJij.nu Heel veel succes - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Wanrooij - WaarBenJij.nu

Heel veel succes

Blijf op de hoogte en volg Femke

19 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Aller eerst, heel veel succes met het lezen, hij is best lang doordat ik al zo lang niks heb laten weten. ( Sorry hiervoor, hoorde al dat mensen er op zaten te wachten.. maar het internet is hier heel slecht en ik ben best veel bezig)

Ten tweede, voor de mensen die het idee krijgen dat ik vooral in de zon hang en tripjes doe, ik ben echt bezig met school. Heel veel zelfs. Om kwart over zeven zitten we al op het fietsje naar school, om vervolgens wel om 1 uur klaar te zijn, maar als het later wordt, dan is het veelste warm, kan echt niet. Zelfs doktoren zijn rond die tijd weer dicht!
Met school gaat het wel goed. Ik heb nu drie verschillende klassen gezien die erg interessant waren en waar ik al veel verschillende dingen heb gezien. Maar de kinderen zijn onwijs leuk en nieuwsgierig. Ze beginnen nu echt los te komen en ze vragen heel veel dingen over ons, maar ook over Nederland, echt super leuk! :)

Dan zal ik nu beginnen met mijn andere ervaringen, dus succes.

Sinds ik niet meer heb geschreven is er veel gebeurd, en om te beginnen bij het begin, Holi Phagwa. Dit is een feest dat iedereen in Suriname viert. Er is buiten veel muziek, gezelligheid en kleur. Ze strooien hier kleurtjes over elkaar (denk en de poederstof van de colourrun). Het is echt super leuk! Jong en oud zijn er te vinden en iedereen gaat goed en leuk met elkaar om. We zijn eerst in de Palmentuin geweest. Hier was een gezellig bandje die ook erg goed was. Hierna zijn we gaan eten bij Zus en Zo met iedereen. Eer we klaar waren met eten (ja, het gaat echt niet snel hoor) was het hard aan het regenen dus hebben we daar even geschuild. Toen deze klaar was zijn we naar het onafhankelijkheidsplein gegaan. Hier was DJ Chuckie net aan het draaien. Dus dat was echt super gaaf. Daarna kwamen er nog twee andere DJ’s die ook erg goed waren. We waren daarna erg moe dus zijn we lekker naar huis gegaan om ons schoon te maken. Jammer genoeg lukte dit niet helemaal. De kleuren bleven erg lang zitten, op onze huid en in ons haar. Mijn haar was helemaal roze ( ik zal daar een foto van toevoegen ) en dit zie je nu (!! twee weken later) nog steeds. Op school krijg ik er nog steeds vragen over, Juf is dat van Phagwa poeder, ja zei ik toen, maar dat was gisteren toch niet…. ja zo erg is het dus. In het weekend hebben we toen lekker niks gedaan. We wilden zondag wel naar de centrale markt, maar toen we de taxi bellen om er naar toe te gaan, lachtte hij ons heel hard uit, hij was toen namelijk dicht. Doordeweeks was het dus weer stage. Deze klas kwam dus al losser dus ze vroegen erg veel aan mij. Ze konden zich niet voorstellen dat ik thuis met een legging (of twee leggings) en een broek over elkaar liep om het niet koud te hebben. Op woensdag moesten we nog naar de vreemdelingendienst om onze extra maand visum te krijgen. Het was eindelijk een mooie dag ( ook hierbij kan ik bewijzen dat ik niet in de zon lig, die was er namelijk de twee weken dat wij er zaten vrijwel niet ). Maar om hier optimaal van te genieten zijn we lekker naar het zwembad gegaan, waar ze ook nog eens heerlijke smoothies hadden :). En jawel, nu ben ik lekker verkleurd.
Wat ook nog wel leuk is om te vertellen denk ik, zijn onze eetverhalen. We wilden laatst bij Madonna’s eten ( te vergelijken met een soort friettent waar je ook bami en nasi enz. kan halen) Onze andere huisgenoten zaten hier toevallig ook en net iets eerder. Zij hadden allemaal besteld, dus toen wij wilden bestellen vroegen we of er friet was, nee, die is op, oh en de sate, ja nog eentje, nou heeft u dan wel markoesa, nee die is ook op…. Dat was bij 1 persoon, en de eerste. We zijn toen maar doorgereden naar Joosje.
Joosje is een roti restaurant, maar daar kan je ook friet eten. De eerste keer bij Joosje voor ons gingen we dus roti halen. Nou wat denk je, geen bestek. Je moet dat dus met je handen eten. Het is heel lekker hoor, maar erg lastig te eten en daarnaast verdomd heet. Maar dat is alles hier, zelfs de satesaus is zo heet dat je daar echt niet veel van wilt eten.
Ook zijn we laatst gaan eten bij de Pizzahut, met de oma en moeder van Quinty erbij. We hadden allemaal onze pizza besteld, na veel moeite want onze bediende die vond iets buiten, denk ik, veel interessanter dan even naar ons te luisteren voor de bestelling. Ook wilden we wijn hebben, en dan wel natuurlijk zoete witte, maar hij wist niet of ze deze hadden, dat vroeg tie wel even. Ook dat duurde een uur, en toen kwam tie aanzetten met rose, uuhm nou das denk geen zoete witte wijn meneer, jaja dit is zoete wijn, jaa maar geen witte, blablabla, laat maar we willen hem niet. Toen we dan eindelijk wel ons eten kregen had iedereen een pizza, behalve Quinty, navragen, ja ik ga kijken, nog een keer vragen, uhm ja komt eraan, nog een keer, oh ja hij stond er niet op. Nou iedereen is al klaar dusja, we willen graag korting zegmaar. Nou die kregen we hoor, 10 %. Alleen toen we de bon kregen zat deze er al weer bij voor sevicekosten. En aangezien we zoon goede service hadden, hebben we deze natuurlijk betaald…… Ook nog een gedoe, maar na het uitleggen aan de manager was het dan toch goed. Maar buiten dat, de pizza was lekker hoor!
Ook ben ik afgelopen weekend op trip geweest naar Galibi. Om te beginnen moesten we om half 6 al op. Quinty was jarig op zaterdag en daarvoor moet natuurlijk versiering komen! Dus dat was wel leuk :) We gingen eerst met een bus drie uur reizen om ondertussen wel heel veel uitleg te krijgen en te stoppen bij een plaatsje waar een massagraf ligt, erg indrukwekkend. Daarna waren we in een dorpje waar we nog een uur moesten wachten, tijd om rond te lopen dus over de markt. Hier lag van alles, waaronder een dode brulaap helemaal, echt heel erg vies! Ook hebben we bij een kraampje iets geproefd wat genezend zou moeten werken (volgens mij brand het alcoholpercentage gewoon de bacillen weg ofzo) maar er zat dus ook gordeldierstaart in. Daar kwamen we ook een meneer tegen die zingt en een opkomend talent was, daar gaan we natuurlijk mee op de foto! Toen we eindelijk door konden, moesten we met een boot naar Frans Guinee, ook hier hebben we weer rond kunnen lopen over een markt, maar deze was ook al aan het opruimen. Daarnaast was het heel raar, want er waren weer euro’s ennnnn ze rijden rechts! Ik weet eigenlijk niet of ik dat al verteld had, maar hier rijden ze dus links, en wij dus ook. Heel raar in het begin, maar nu vond ik het raar om iedereen rechts te zien rijden. Ik kan het me gewoon heel moeilijk voorstellen nu. Hierna gingen we door naar Galibi. We kregen een nieuwe gids. Eerst moesten we op de boot voor een uur. Toen kwamen we aan op een prachtig stuk land, mooi strand, palmbomen, heerlijk! We gingen eerst taart eten voor Quinty, dat was erg leuk geregeld! Daarna kregen we nog een dorpswandeling en moesten we een wedstrijd volleybal spelen. Team Wortel (onze gids heette Rudi Wortel, vandaag de naam) had helaas verloren, maar leuk was het wel. Na het eten moesten we ons klaar maken voor de volgende boottocht, op naar schildpadden! Toen we de boottocht aan gingen, was het wel aan het regenen. We moesten allemaal een zeil over ons hoofd houden, dus hup dat zeil naar achteren. Deze was echter te kort dus kregen wij een ander zeil ( ik zat namelijk voorraan), toen Rudi vertelde dat deze eigenlijk niet helemaal waterdichte was, nou dat heb ik gemerkt, mijn broek was nat. Ook schommelde de boot zo erg, dat ik continu bijna omviel, ik kon me namelijk maar met een hand vasthouden. Maar uiteindelijk was het warm en was ik zo weer droog. Eenmaal daar aangekomen moesten we lang zoeken, maar we hebben er gevonden en zelfs een zien broeden. Dat is zo gaaf om te zien. Ze zitten dan helemaal in een trans, waardoor je ze ook kan aanraken. Ook heb ik er nog eentje het strand af zien gaan en op zien gaan, heel mooi en bijzonder! Toen we terug gingen, hadden we het zo goed, dat we uiteindelijk weer zo nat werden dat zelfs mijn onderbroek erg nat was. Gelukkig was het nog steeds niet koud en hadden we een heerlijk kampvuur, dus heb ik mijn zwembroekje aangetrokken en had ik het niet koud. Ook kregen we lekkere cocktails, die misschien ook meehielpen aan het warm houden. Bij het kampvuur was het zeer gezellig, veel gezongen, gelachen en gekletst. Uiteindelijk was het zo laat dat we met een aantal besloten hebben de zonsopgang te bekijken. Jammer genoeg was het een beetje bewolkt waardoor we er niet veel van zagen. Uiteindelijk ben ik wel gaan zwemmen en is de zon heerlijk doorgekomen! Dat was echt heel lekker, want zo hebben we de laatste uren op het strand nog heerlijk weer gehad en super mooie foto’s kunnen maken!
Toen we terug gingen varen was het ook totaal niet erg om op de boot te zitten met zulk weer, in dat opzicht was de bootreis veelste kort. Hierna moesten we ook weer terug met de bus, waarbij deze reis dus 3 uur duurde. Toen ben ik dus maar lekker gaan slapen :) Eenmaal thuis hebben we nog erg genoten, we schommelde namelijk allemaal nogal waardoor we de grootste lol hadden!
De afgelopen dagen ben ik dus weer naar stage geweest met opnieuw een andere klas. Ook een erg leuke klas waar ik het goed naar mijn zin heb! Morgen ga ik ook lesgeven aan ze, ben erg benieuwd!

Nou als je het weer gehaald heb, super leuk! Ik hoop dat het de moeite waard was. Sorry voor de spelfouten, het is al laat, maar nu heb ik eindelijk genoeg internet om het te uploaden.

Ik ga nog foto’s bijvoegen, maar deze komen wat later, ik hoop morgenmiddag, voor mij dan middag!

Leuk dat je het iedere keer leest.

Veel liefs uit het soms zonnige maar zeker leuke Suriname!

  • 19 Maart 2015 - 09:09

    Clasien Wanrooij:

    Hoi moppie,

    De spelfouten zijn je vergeven hoor en het lange wachten is weer beloond met een erg leuk verslag. Blijf lekker genieten en dit om deze leuke manier van schrijven weergeven.
    XXXXXX

  • 19 Maart 2015 - 10:12

    Johan :

    Wat een verhaal weer wat je hebt geschreven, wachten de foto's weer af. Veel plezier met je stage verder en hopelijk krijg je meer uurtjes om les te geven. Xxxxx

  • 19 Maart 2015 - 10:36

    Jose De Jong:

    Wat geweldig allemaal.... zou je zo achterna reizen. Helemaal tof dat je buiten je stage ook nog zoveel van het land kan zien. En dat ze daar ook zo van feesten houden is helemaal te gek ( stel dat je dat 3 maanden moet missen dat kan natuurlijk niet ) Have fun..... groetjes jose

  • 19 Maart 2015 - 13:50

    Chrisenes:

    Wat een tijd hè meis :-)!! Heb de foto gezien met je roze haar hebben er wel een beetje om moeten lachen!!we.wachten met smart op je volgende verslag hihi xxx

  • 20 Maart 2015 - 15:38

    Dion & Mientje:

    Ha Femke, goed verhaal en mooie foto's
    Wat me opvalt dat er geen werk/stage foto's te zien zijn, tja dit geeft wel te denken natuurlijk

  • 20 Maart 2015 - 22:08

    Louisa:

    Hoi Femke
    Ook ik heb je verslag weer met heel veel plezier gelezen.
    Wat heb je het leuk en gezellig op geschreven.Kijk weer uit naar je volgende verslag.

    gr Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Van 26 februari t/m 26 mei ben ik in Suriname. Op deze plek zal ik mijn ervaringen delen, vanaf nu, tot ik weer helemaal terug ben in Nederland.

Actief sinds 30 Dec. 2014
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 7820

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 26 Mei 2015

Suriname

Landen bezocht: