Kinderboekenfestival - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Wanrooij - WaarBenJij.nu Kinderboekenfestival - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Wanrooij - WaarBenJij.nu

Kinderboekenfestival

Blijf op de hoogte en volg Femke

01 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Goedemorgen lieve mensen die in het koude kikkerlandje zitten!
Het is bij mij nog maar 9 uur, wat betekend dat het bij jullie 2 uur is. Door de zomertijd is er nu 5 uur verschil, en dat is ineens heel veel, echt waar! Als ik normaal uit stage kom, zitten jullie al te eten voor de avond. Heel groot verschil ineens, raar eigenlijk. Maargoed, het is hier nog steeds heerlijk! Ik heb nu vakantie, dus kan ik lekker gaan genieten. Jammer genoeg wel vroeg wakker, maar ergens ook niet zo erg. Dat kwam vooral omdat ik een verschrikkelijke droom had. Ik droomde dat ik weer in Nederland was, dat het koud was en ik niet meer in de avond lekker buiten kon zitten zonder dat ik weer een vest enz aan moest. Toen ik wakker werd had ik het wel gehad, dus ben ik maar uit bed gegaan! Heel erg.. Dus nu zit ik op het balkon, aan mn ontbijtje met een lekker zonnetje!

Het is al weer even geleden dat ik iets geschreven heb, maar ik heb eigenlijk ook niet zo veel gedaan. Ik heb weer stage gelopen natuurlijk, wat weer erg leuk was. Het was kinderboekenfestival vorige week. Dat was zo leuk! Mireille en ik zijn 3 dagen meegeweest. Het is een soort kinderboekenweek, maar dan op een groot plein, waar ze heel veel hebben opgezet, zodat kinderen allerlei acitiviteiten kunnen doen. In de ochtend is het voor scholen en in de middag kun je er zelf nog een keer heen. Ook is er dus een boekenmarkt, waar je voor 1 SRD ( ong 25 cent) boeken kunt kopen! of net ietsjes meer, maar het blijft goedkoop.
Maargoed, maandag was ik dus mee met 2c, dat is groep 4. Deze groep heb ik de week hiervoor gehad, het is een hele leuke groep. Er waren twee kinderen bij die even extra goed in de gaten gehouden moesten worden, dus daar heb ik me vooral mee bezig gehouden, maar ze waren hartstikke lief! De ene kwam ook steeds naar mij toe, omdat hij dat heel fijn vond, echt super lief!
De volgende dag gingen we mee met klas 3 (groep 5). Uiteindelijke hebben we de klassen 5 in drie groepen verdeeld, iedere juf nam haar kinderen die wat moeilijker kunnen zijn en Mireille en ik kregen met z’n tweetjes alle lieve kindjes. Zo konden we weer alles af! Ook nu opnieuw erg leuk. We lieten ze zelf zoeken waar we heen moesten enz en ze waren hartstikke lief:)
Op woensdag mochten we weer mee, nu met klas 5 (groep 7). Er zaten hier opnieuw een paar leerlingen bij die goed in de gaten gehouden moesten worden. Nou we konden ze er snel uitpikken, want toen het gezegd werd, waren ze al hard aan het lachen.. Achteraf waren ze hier ook niet vervelend, dus was het best makkelijk. Wel was er deze dag de Minister van Jusititie aanwezig. Wat nog een erg leuk verhaal opleverde.
Wij kwamen een soort loods binnen, de kinderen zaten al ergens, want wij waren nog aan het kijken bij de boeken. Maar er stonden dus allemaal bewakers en een man in pak. Geen idee wie het is. Wij dus beetje kijken enz. Stonden we vlak bij de bewakers. Voor ik verder ga moet je even in gedachte nemen hoe bewakers in Nederland zijn. Strak int pak, boos kijken, als je ook maar een stapje in hun richting doet, gelijk nog breder staan, niet praten, enz, heb je ze voor je? Mooi. Stel nu precies het tegenovergestelde voor. Deze bewakers begonnen maar met praten, dus ik vraag dan ook op mijn manier, wie is dat dan. Ja dat is ONZE minister van Justitie. OOOOH, oeps haha. Nou gingen ze verder praten over vanalles en vragen aan ons stellen, en nog geen 5 min later, vroegen ze al naar m’n nummer, uuuh sorry wat? nummer? bewakers? Dat kan toch niet? Nou hier dus wel. Uiteindelijk toch maar gegeven en we waren nog niet weg of ik had al een smsje hoor, jeetje dat begint goed. Bij Mireille duurde het wat langer, maar die wordt overspoeld door schat, liev (ja met een v) en weet ik het wat. We stonden dus nogal versteld van hun ‘gedrag’. Dat is echt het tegenovergestelde van Nederland. Maargoed. We hebben wel heel snel een foto kunnen maken met de minister, die ook erg benieuwd was naar wat we hier deden enz. Erg leuk :)
Verder was die dag hartstikke leuk weer. Ik heb de hele week verschillende activiteiten gezien, en heb echt wel leuke ideeën opgedaan voor in Nederland! (stiekem vind ik dat ze zoiets ook in Nederland moeten doen, maar dat is moeilijk in m’n eentje voor elkaar te krijgen)
Donderdag mocht ik bijna met de kleuters mee, maar daar waren al zoveel ouders dat dat te veel werd, jammer genoeg. Toen zou ik in klas 1 komen, maar ik ben toch naar 2b gegaan, omdat daar een inval juf was, dus kon ik die helpen. Vonden de kinderen hartstikke leuk. Ook hier heb ik eerder gestaan en die kinderen vonden het geweldig! Ze kwamen weer van alles vragen enz, dat ik ze niet eens allemaal kon helpen.. Maar ze wilden perse bij mij staan.
Vrijdag mochten we weer naar het SPI. We hadden shirtjes van hun gekocht, omdat ze hier nog uniform hebben in de vorm dus van shirtjes. Erg trots liepen we naar binnen, en meneer Ganga vond het ook erg leuk! Ook andere leerlingen reageerde er erg leuk op, dus dat is weer geslaagd natuurlijk! Na een kort, maar goed gesprek konden we weer naar huis, lekker naar het zwembad! In de regen! Bewolkt weer, nja dan maar slapen. In de avond zijn we weg geweest, we gingen naar touche, een club hier. Het was heel erg leuk! Er was een groep jongens die echt heel goed konden dansen, wat erg leuk is. Er was een een jongen die we eerder hadden gezien in Zsa Zsa Zsu, dus die vroeg ook of ik even wilden dansen. Uuuhm nou, okee, maar ik kan het niet. Maar het was wel grappig, en natuurlijk maakt die lieve Mireille een filmpje ervan…. Thanks schat. Daarna ook nog met een andere meneer gedanst, die behoorlijk wat ouder was enz, maar goed, kan ook gewoon! Zaterdag zijn we lekker rustig wakker geworden, boodschappen gedaan voor de hele week, super nat geregend, en toen opnieuw FEESTJE! Eerst gingen we eten bij bar Zuid, waar je pizza’s had. Deze waren echt heeeeeerlijk. Echt niet normaal. Ze waren fantastisch, gaan we vaker doen. Daarna nog even naar ‘t Vat, hier was een promo van parbo bier Light, hartstikke gezellig! Allemaal filmen, foto’s, muziek, echt heel leuk. Hier hebben we dus nog even een parbo shirtje gescoord :) Daarna wilden we naar Zsa Zsa Zsu, want die was voor het laatst open. Uiteindelijk zijn we er nooit geweest, want er was Javaanse muziek en alleen maar oude mensen binnen vertelde de bewaker. Okeee, dan hup naar Touche, weer erg gezellig, veel gedanst enz, dus weer geslaagde avond. Zondag dus maar echt luieren Maandag en dinsdag weer stage, klas 1 gezien, super schattig die kinderen. Maandag was het nog een beetje les enz. Maar dinsdag was het paasontbijt. Nou wat krijg je dan, bami, loempia, nog iets van deeg met kip erin. Echt mega veel. En die kinderen eten het allemaal gewoon op. Zo vreemd, ik snap niet waaar ze het laten, mij lukte het al niet. Maargoed, wel heel erg leuk!
En nu heb ik lekker twee weken vakantie! Volgende week komen papa, mama en Angela al! Super leuk. Ben benieuwd wat we allemaal gaan doen!
In ieder geval ga ik vandaag waarschijnlijk even langs het appartement, kijken hoe het is enz en vanavond weer salsales! Erg leuk :) Dat moet je hier gewoon doen! ( zeker nadat ik ten dans ben gevraagd en ik dus totaaal niet mee kon…. ) Maar het is super leuk, en het lukt best goed ( de basis dus) aangezien ik die al heb gehad. Maar we gaan gewoon door en dan kan ik vanzelf hartstikke goed salsa dansen.

Dit keer is mijn verhaal eindelijk minder lang, maar leuk dat je het weer gelezen hebt!
Veel liefs uit het af en toe zonnige, maar nu in ieder wel, Suriname!

  • 01 April 2015 - 15:24

    Johan :

    Wat een nachtmerrie zeg wat je hebt gedroomd. Zat de storm er ook bij,want dan klopt het helemaal wat je gedroomd hebt. Ik hoop dat jullie het Surinaamse telf. nummer hebben gegeven. Verder ontzettend leuk je verhaal te lezen over de boeken week. Moet je ook naar salsa les als wij er zijn kunnen we mee om te kijken is wel leuk.
    Tot volgende week

  • 01 April 2015 - 18:54

    Clasien Wanrooij:

    Wat heb je weer leuk geschreven. Er staan nog wel geen foto's bij maar dat is ook bijna niet nodig. Zoals jij het schrijft zie je het bijna voor je. Super.
    Volgens mij is het bij jullie 1 groot feest, stage of vrije tijd, maakt niet uit. Lekker blijven genieten schat.

    XXX Mama

  • 02 April 2015 - 16:09

    Chrisenes :

    En ja hoor, echt weer Femke in Actie,fijn meissie, leuke mensen ontmoeten, leuke dingen doen, dat wordt nog wat straks terug in nl haha!! (zullen we sjoerd ook alvast maar naar salsales sturen hihi) nog even meis, dus dubbel.genieten hè!!!!!

  • 03 April 2015 - 16:58

    Dion & Mientje:

    Ha Femke, we zijn eigenlijk wel wat jaloers, lekker weer, heerlijk ontbijten, uitgaan en dromen. Wat wil een mens nog meer haha. Daarbij steek je veel op van de cultuur wn je stage. Beveiligers die nummers vragen, tja daar vindt ik wel wat van, zou er een beetje voorzichtig mee zijn. Nog maar te zwijgen Can mannen in pakken

  • 05 April 2015 - 15:38

    Dora:

    Hoi Femke, natuurlijk volg ik jou al deze weken op de voet. Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt . Ik ben stik jaloers en zou graag met je ruilen. Als je over enkele weken weer naar huis komt , bewaar dan een plekje in je koffer voor de zon. Smokkel die dan mee naar hier, want ik snak ernaar.
    Nog heel veel plezier en geniet zoveel mogelijk. Dit neemt niemand je meer af.

    Dora

  • 05 April 2015 - 18:18

    Joost:

    Hoi Femke, jij hebt het daar wel erg leuk zeg. Wat het weer betreft zul je het kikkerlandje zeker niet missen. Het weer hier in Nederland is verschrikkelijk................. koud. Fijn dat je nu vakantie hebt en dat jouw ouders en zusje komen.
    Lekker doorgaan met genieten.
    Groetjes, Joost

  • 05 April 2015 - 18:52

    Marijke:

    Hey Femke,
    Super cool! Om dat allemaal mee te maken , vooral de foto's met die gevaarlijke krokodil! Nog ff en dan krijg je bezoek van je ouders en je zus, ontzettend leuk dat ze kunnen zien waar je nu mee bezig bent en hoe je daar je dag vult. Nog heel veel plezier daar!! Vele groetjes van mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Van 26 februari t/m 26 mei ben ik in Suriname. Op deze plek zal ik mijn ervaringen delen, vanaf nu, tot ik weer helemaal terug ben in Nederland.

Actief sinds 30 Dec. 2014
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 7817

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 26 Mei 2015

Suriname

Landen bezocht: