Alles voor het eerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Wanrooij - WaarBenJij.nu Alles voor het eerst - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Femke Wanrooij - WaarBenJij.nu

Alles voor het eerst

Blijf op de hoogte en volg Femke

03 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Zo, hier is tie dan, mijn verhaal. Het verhaal over de eerste dagen, eerste indrukken, eerste tour en eerste stagedag(en).
Ik zal helemaal bij het begin beginnen.

Donderdag was dus mijn stressdag voor het vliegtuig enz. Ik heb toch wat moeten achterlaten.. Mijn stijltang, helaas, maar goed, Shauni heeft er ook een dus ik kan altijd mijn haar nog stijlen. Het afscheid was toch erg moeilijk, allemaal huilen enz. Maar toen ik samen met Mireille er eenmaal door was, lukte het ons om ons er wel overheen te zetten en te gaan genieten. Het wachten hierna duurde niet heel lang. We konden makkelijk door de douane heen (zelfs met schaar en puntenslijper in mijn tas). De vliegreis was echt heel er goed! Heerlijk eten gehad, lekkere rijst met kip (ja dat zeg ik ja), toetje was heerlijk, ijs, en een roti rol, zo lekker is dat. Ook de vliegreis zelf duurde niet heel lang.
Toen we aankwamen was het erg warm en benauwd, maar dat kon onze pret echt niet bederven. Hierna weer door douane, we stonden helemaal achteraan in de rij.... Maar elk nadeel heeft een voordeel, onze koffers lagen van de band voor het oprapen en we hadden onze taxi snel gevonden :) hierna lekker 1,5 uur in de taxi gezeten, maar het was zo mooi. We keken overal naar, en ik heb er echt van genoten! Alle huisjes, bomen, struiken, bloemen, kinderen enz. Het was echt fantastisch.
Eenmaal bij het huis aangekomen zagen we dat tie echt knal roze was, super leuk! Zelfs in het donker zag je het zo goed.
Toen hadden we toch wel een onaangename verrassing. Zoals veel al weten hadden wij eigenlijk een verdieping voor ons zelf, dit was echter ook aan een andere groep beloofd. Uiteindelijk zou er een meisje naar beneden gaan, zodat wij met zijn vijfjes wel bij elkaar beleven. Anders moest er een van ons naar beneden. Hier was al veel spanning door, want eigenlijk wilde diegene niet, wat heel erg logisch is aangezien ze haar spullen weer kon verplaatsen. Mireille en ik hebben daardoor op 1 kamer geslapen, we dachten voor 1 nachtje, maar toen kwam vrijdag ineens een jongen, want zijn huis was nog niet klaar, er was zelfs geen stromend water! nou okee, kunnen we mee leven, je stuurt zo iemand zeker niet weg, maar hij zou de volgende dag wel weg zijn, toen werd het al gauw zondag (Mireille en ik sliepen nog steeds samen), maar toen we zondag thuis kwamen, was hij er nog steeds. Uiteindelijk is hij gisteren weg gegaan en heeft ook Mireille gelukkig haar spulletjes uit kunnen pakken. Nu gaan we nog om de tafel zitten om korting te krijgen, dus dat is wel weer lief.
Maar ondanks dat, hebben we ook al weer vanalles gezien. Vrijdag zijn we naar het SPI gegaan, de Pabo in Paramaribo. Hier hebben we even gekletst, erover gehad wat er van ons wordt verwacht en dat we altijd bij hem terecht kunnen als er iets is. Toen gingen we weer lekker naar huis toe, we zijn toen fietsen gaan halen zodat we hier kunnen rondcrossen. Overigens was dit ook nog een opgave, ze rijden hier allemaal links en we hebben geen idee hoe het zit met de voorrang enz. We moesten bij een kruispunt rechtdoor en toen hebben we maar aan een meneer in de auto gevraagd of hij dat ook moest en we met hem mee konden. Gelukkig mocht dit! Verder nemen we gewoon heel veel voorrang en werken de auto's tot nu toe nog mee :) In de avond zijn we gaan eten, ik heb toen bami gegeten en ook dit was heerlijk (ja ik zeg het weer, ook al zo raar). Zaterdag hebben we de fietsen van Mireille en Shauni opgehaald, en zijn we naar stage gefiets. Dit was echt heel erg leuk, Mireille en ik kregen nog een rondleiding van een bewaker, was echt grappig. Hierna wilden we nog gaan shoppen, maar de winkels waren dicht, dus dat werd hangen op het balkon in het zonnetje, wat ook niet verkeerd was.
Op zondag hadden we een tour gepland. We gingen dolfijnen en kaaimannen bekijken. We zijn met een boot gaan varen naar de dolfijnen, alleen waren ze erg mak en zagen we alleen wat vinnen en af en toe een kopje, maar niet heel erg. Hierna zijn we naar Nieuw-Amsterdam gegaan, dit was een openluchtmuseum over van alles. Het was erg mooi en interessant. Toevallig kwam er ook een klein optreden van een bandje, dat was zo leuk! Heerlijk die muziek zo! het was geweldig. Daarna zijn we terug gegaan naar de plek van de dolfijnen, want toen waren ze aan het springen, zo leuk! Was echt geweldig ook. Hierna zijn we doorgegaan naar een plantage, wat ook erg leuk was. Daarna naar nog een plekje voor eten, ook hier weer rijst, maar opnieuw erg lekker! Hier hadden we ook een papegaai die we mochten vasthouden, te zien op mijn profielfoto. Hierna gingen we op kaaimannen jacht. We hebben veel gelachen met alles, maar was ook spannend, we moesten ze zelf vasthouden terug naar een brug, zodat we daar foto's konden maken, we hadden twee kleintjes en een grote en ik sta met alle op de foto! Het was erg leuk. Daarnaast hadden we tijdens de tour van alles gekregen, zoals een kroketje, maar dan van speciaal iets (ik weet even niet meer wat) en gebakken banaan. Ook kregen we continu water en cola aangeboden en toen we terug gingen borgoe, een rum soort. Nou ik was wel gesloopt hoor!
Toen moest ik gisteren naar stage, dat was nog wat. We kwamen aan en het schoolhoofd was er niet, we zijn toen in een paar klassen gaan kijken, ik in groep 4 ( 2 verschillende ) Het was me nog wat, heel anders dan hier. Het was erg druk in de klas en veel door elkaar heen. Ik schrok er nog al van. Gelukkig hadden de andere meiden dit ook en was ik niet de enige. Het was ook erg slopend voor me, ik was helemaal op.
Vandaag zat ik in een andere groep 4, deze waren erg rustig en gelukkig ook was positiever, dat was erg fijn. Hierna werd er gevraagd of ik na de pauze even wilde komen helpen bij iemand in de groep. Ze was aan het invallen, maar moest wat doen omdat ze normaal andere taken heeft. Ze zou zo terug zijn, dat zo werd dus pas einde van de dag. Dus ik stond anderhalf uur alleen. Het was een groep 3, echt super schattig. Ik moest alleen maar met ze lezen, woordjes en twee verhaaltjes. Ze herhalen hier veel, maar ik was het wel beu, dus ben toen maar liedjes gaan zingen, dat was zo leuk! Ze hebben hele leuke liedjes en zijn dan echt enthousiast. Dat viel dus echt mee! Als het lukt zal ik daarvan het filmpje uploaden. Nu zit ik lekker thuis en ben ik erg moe, we moeten al om kwart over 7 weg, maar het is vaak best warm waardoor je pas laat ga slapen, ook is het onderling erg gezellig waardoor ik niet heel vroeg naar bed ga. En degene die mij kennen weten dat ik echt veeeeeel slaap nodig heb. Maargoed, ik ga nu nog even slapen denk, het is toch geen lekker weer meer ( al sinds zondag niet) Al was het zondag wel lekker voor de tour! Da was wel fijn, maar nu veel regen, dus dat slapen maakt nu toch niet uit.

Bedankt voor het lezen als je helemaal tot hier bent gekomen :) Erg knap en leuk, foto's en filmpjes komen er aan onder de link van de foto's en filmpjes!

Veel liefs,
Femke

  • 03 Maart 2015 - 19:04

    Ludy & Ineke:

    Na wat jullie allemaal al hebben gedaan , en bij die tempratuur zou het voor iedereen slopend zijn geweest.
    Vanuit Roosendaal zou ik zeggen geniet er nog van ,rust lekker uit en slaap ze.
    Groetjes ludy en ineke

  • 03 Maart 2015 - 19:13

    Clasien Wanrooij:

    Een heel leuk verslag Femke. Nu wachten we nog op de spaghetti die je ok heerlijk ga vinden en dan kom alles goed.
    Geniet vooral ook van het enthousiasme van die kleine ukkies.

    Liefs mama XXXXX

  • 03 Maart 2015 - 19:18

    Dion & Mientje:

    Ha Femke en andere meiden, wij zijn hier wel aardig jaloers op jullie.. Mooi land, veel te Zien en veel te leren.. Een bak aan ervaringen opdoen tussen al het eten en drinken door haha
    Geniet ervan en we zien uit naar het volgende verslag

    Gr Mientje Dion

  • 03 Maart 2015 - 19:32

    Ineke:

    Superleuke blog!
    Jullie zullen je niet snel vervelen, geloof ik.
    Heel veel plezier en succes verder... geniet ervan!

  • 03 Maart 2015 - 20:10

    Laura:

    Hahaha super leuk fem hoe je vertelt!
    Mooi verhaal en knap dat je gelijk alleen voor de klas staat.
    Geniet er maar lekker van!!

    Liefs,
    Laura

  • 03 Maart 2015 - 20:21

    Papsie:

    Leuk om dit allemaal weer te lezen. Kan nu nog niet hard genoeg gaan om ook daarnaar toe te komen. Als je het zo allemaal leest ga je daar een wereld tijd hebben. Geniet van alles en omgeving maar zeker van de kinderen.


  • 03 Maart 2015 - 21:07

    Ebrina:

    Zo leuk Femke! Fijn dat je het naar je zin hebt en geniet ervan!!x

  • 03 Maart 2015 - 21:28

    Chris En Es:

    Woow.... Meis pas onder weg en nu al zoveel leuke dingen, kunnen niet wachten op je volgende verhaal!! Dikke kus Chris en es

  • 03 Maart 2015 - 23:04

    Kort Gewiekte Krullenbol:

    Gaaf hoor! Echt hele leuke dingen gedaan!! Ook super dat die Surinaamse kids kunnen genieten van jouw enthousiasme;) Toch beetje jammer dat ik iets mis in je blog.. Die "tjilp tjilp"geluiden(zou niet weten hoe ik het ander moet noemen/verwoorden) had ik wel verwacht haha

    Life your dream!! Geniet er maar lekker van!

    Liefs

  • 04 Maart 2015 - 00:00

    Louisa Wanrooij:

    Femke genoten van je reisverslag .
    fijn dat je het zo naar je zin hebt

  • 04 Maart 2015 - 01:31

    M. Wanrooij:

    hallo Femke en allen andere leuk zo,n reisverslag even wennen maar het zal een hele ervaring rijker zijn straks veel plezier daar ik volg je groetjes

  • 04 Maart 2015 - 08:10

    Barbara:

    helemaal tot het eind gehaald! Geniet van alle mooie en leuke ervaringen.

  • 04 Maart 2015 - 09:47

    Jose Wanrooij:

    nu pas gekeken naar je verhaaltje erg leuk, zal het in de gaten houden en zo op de hoogte blijven van je verblijf daar. geniet maar goed van je verblijf daar groetjes tante jose

  • 05 Maart 2015 - 18:13

    Marijke & Joost:

    Hoi Femke en andere,

    Wat een verhaal zo de eerste keer. Het is nu al leuk om te lezen. Kan je nagaan wat wij de volgende keer kunnen verwachten.
    Wij zijn benieuwd . Lieve groetjes en zoals al eerder gezegd : geniet ervan!
    Marijke en Joost

  • 10 Maart 2015 - 15:41

    Dian De Weert:

    Heey Femke,

    Helemaal gelezen, tot de laatste letter! Wat een enthousiasme breng jij over, kijk nu al uit maar je volgende verhaal. Fijn dat de eerste dagen je al zo goed bevallen zijn, hopelijk zet het zich zo voort.
    Blijf genieten! Liefs, Dian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Van 26 februari t/m 26 mei ben ik in Suriname. Op deze plek zal ik mijn ervaringen delen, vanaf nu, tot ik weer helemaal terug ben in Nederland.

Actief sinds 30 Dec. 2014
Verslag gelezen: 469
Totaal aantal bezoekers 7833

Voorgaande reizen:

26 Februari 2015 - 26 Mei 2015

Suriname

Landen bezocht: